EN | CZ

Inline brusle

Splnil jsem si tu svůj několikaletý sen. Koupil jsem si inline brusle. Přemýšlel jsem nad koupí již dříve, ale nějak jsem to nikdy nerealizoval. Tady jsou ale podmínky pro bruslení skoro dokonalé, takže nebylo na výběr, než se do toho pustit. Proběhnul nejdřív obligátní průzkum na internetu, a pak jsem se vydal na obhlídku místních sportovních obchodů. V rámci úsporných opatření se mi nechtělo platit za dopravu, a tak jsem oběhnul půlku Vídně pěšourem a s pomocí City Bike kol, což je mimochodem taky skvělá záležitost. Je k tomu sice potřeba kreditka, ale pak si člověk může půjčit kolo na hodinu zdarma. Míst, kde se dá kolo půjčit a vrátit, je v centru vcelku dost. No obchodů jsem navštívil několik, některé i vícekrát, ale nakonec se po úmorném úsilí zadařilo...

Mé úžasné brusle jsou K2 Moto 90. S 90mm kolečky jsou to už rychlejší fitness brusle, takže se na nich dá slušně prolétnout. Sehnal jsem je za 100 Eur, což je neuvěřitelná cena - u nás se prodávaly kolem 7000 Kč.

Já a moje brusličky
Já a moje brusličky
Po pár grafických úpravách...
Po pár grafických úpravách...

Páč zatím nejsem žádnej velkej jezdec, zapsal jsem si tu inline bruslení i jako tělocvik. Za 30 Eur na semestr si aspoň každý týden zajezdím v hale a učím se nějaký ty základní tríčky. Víc info o místní nabídce tělocviků viz USI.

Co se týče nabídky míst k ježdění, tak nejlepší je Donauinsel. Ostrov obklopený Dunajem, dlouhý asi tak 20 km, protkaný cestami s pěkným asfaltem a hlavně úplně bez aut. Je to skvělý místo - člověk je stále ve městě, ale je obklopen nádhernou přírodou - zvláště sever ostrova stojí za návštěvu. Podél Dunaje a Donaukanalu vedou další cyklostezky, kde se dá většinou dobře pojezdit, i když sem tam se objeví úseky na kostkách místo asfaltu, což je konečná. Hodně pěkný povrch je na levém břehu Dunaje, víceméně v celé délce ostrova. V Prateru se taky dá pojezdit, ale cesty tam mají většinou trochu moc drsný povrch. Pohyb po městě se dá většinou nějak vyřešit. Na silnici jsou brusle zakázány. Na chodnících se jezdit smí, jen člověk nesmí ohrožovat chodce :). Ale hlavně je tu spousta cyklostezek, na těch jsou brusle povoleny. Stezka musí být fyzicky oddělena od silnice, jen pruh na silnici se pro potřeby bruslařů za stezku nepovažuje. Párkrát jsem jel s bruslemi na nohách i metrem a nikdo nic nenamítal, i když popravdě se to asi nesmí.

Sever Donauinselu je úžasnej
Sever Donauinselu je úžasnej
Pohled zpět na město
Pohled zpět na město
Jižní konec ostrova je spíš industrial
Jižní konec ostrova je spíš industrial

Každý páteční večer od května do září se tady pořádá Friday Nightskating. Úžasná akce, kdy se sejde několik stovek bruslařů a jede se nějaká trasa ulicemi noční Vídně. To všechno za doprovodu hudby a policie, která uzavírá ulice, jelikož se jede po silnicích. Atmosféra je skvělá, svítící město má vždycky něco do sebe. Trasy bývají kolem 20 km, jede se vcelku svižně, ale dělají se přestávky, takže to zvládne každý, kdo umí trochu jezdit.

Jezdí se i v pár dalších Rakouských městech - viz Nightskating.at

Night skate začíná před Hofburgem
Night skate začíná před Hofburgem
Policejní doprovod
Policejní doprovod
Mariahilfer Straße
Mariahilfer Straße

Při plánování bruslařského výletu stojí za to kouknout na stránky www.inlinemap.net. Jsou to mapy převzaté od Google, OpenStreetMap atd. Do nich mohou lidi zadávat svoje trasy, takže se člověk může podívat, co už někdo třeba jel a inspirovat se. Není to jen pro Vídeň, ale pro celou Evropu, i v ČR se trasy najdou. Doporučuji používat Open Street Map (je tam na výběr po kliknutí na tu šipečku vpravo nahoře). Jsou to velmi podrobné mapy, kde jsou vyznačeny i cyklostezky a různé cestičky. Cyklostezky jsou značeny modrou tečkovanou čarou, na těch se téměř vždy dá na bruslích jezdit. Na červeně tečkovaných cestách (něco jako cestičky v parku) už hrozí, že člověk skončí na nesjízdném povrchu.

30.10.2009