Předměty, co jsem absolvoval

Na MSOE je zvykem nazývat předměty pouze jejich kódy, takže názvy nejsou až tak důležité. Každý předmět má určeno v jakém quarteru bude vyučován. Vyučovací hodina trvá 50 minut. Většina mých předmětů se skládala z výukových hodin (2x až 3x tejdně jedna hodina) a laborek (2-3 hodiny jednou týdně). Vcelku často se píší písemky každý týden. Každý předmět má předepsanou povinnou literaturu. Knihy jsou v USA dost drahé (v průměru asi kolem $50), ale naštěstí my za ně platit nemusíme. Jako na každé škole, není to jen o výběru předmětu, ale důležitý je také výběr profesora. Pro informace je dobré kouknout na www.ratemyprofessors.com.
Semtam v popisech používám anglické výrazy, protože neznám české ekvivalenty.


Podzimní quarter:

CS321 - Computer Graphics

Mark Hornick

Údajně náročnější předmět pro CE (Computer Engineering) Juniory. Z mého pohledu to nebylo náročné, ale času to zabralo docela dost. Pro lidi, co nejsou moc zběhlí v C++ a objektovém programování obecně, to byl trochu boj. Fakt, že se to všechno odehrává pod Linuxem, bez nějakého pěkného vývojového prostředí, to ještě trošku přiostřuje.
Prvním cílem, který zabere několik laborek, je vytvořit aplikaci, ve které můžete myší kreslit body, úsečky, kružnice, polygony a bezierovy křivky. Nakreslený obrázek různě 2D transformovat - otáčet, posouvat a zoomovat.
Dalším cílem bylo dokázat aplikovat 3D transformace na nějaký jednoduchý objekt - měnit pozici pozorovatele, perspektiva, zoomování, rotace kolem různých os apod.
Na hodinách se většinou probíralo to, na čem byly založeny laborky (maticové operace apod.). Profesor Hornick mi není zrovna moc sympatický, ale nic hrozného. Párkrát se zamotal do svých výpočtů na tabuli a většinou chce přesně to, co je v zadání.
V průměru jsem strávil prací na laborkách 5 hodin tejdně, z toho 3 hodiny ve škole. Ale byl tam třeba i tejden, kdy jsem tomu dal hodin deset.
Knihu Computer Graphics with OpenGL (taková zelená) jsem otevřel asi jenom jednou, takže zbytečnost.

CS495 - Data Networking and Communications

William Barnekow

Přednášky hlavně o fyzické a data-link vrstvě z OSI modelu.
Laborky spočívaly v tom vytvořit něco jako malej LAN, přes který půjdou posílat textové zprávy. Jednotlivé uzly byly tvořeny mikrokontrolery, které jako terminál používaly PC. Profesor Barnekow má Čechy v oblibě, takže mi půjčil jeho HandyBoard, abych si ho nemusel kupovat a složitě skládat (je to elektronická stavebnice, takže spousta pájení). Úkolem bylo napsat program v assembleru pro procesor Motorola 6811 (základ použitých mikrokontrolerů). Muselo to umět komunikovat s počítačem přes seriový port, načíst nejdřív cílovou adresu a pak zprávu, naformátovat to do data-link paketu a pak to poslat zakódované Manchester kódováním. Samozřejmě to muselo umět i přijímat zprávy a také řešit kolize (více uzlů vysílajících současně).
Jak už jsem se zmínil u Barnekowa to máme dobrý. Dá se s ním i docela dobře pokecat.
Na začátku, věřim, že jsem tomu dával víc než 10 hodin týdně (párkrát i přes 20), ale pak se to uklidnilo a už to byly tak 3 hodiny tejdně, z toho jedna ve škole. Knihu Data and Computer Communications (William Stalings) jsem sice párkrát použil, ale přínosnost mizivá.

SE2831 - Introduction to Software Verification

Patrick Schroeder

Tenhle předmět mě fakt bavil. Celé je to o Unit Testing. Laborky se dělají v Javě a využívá se metoda z extrémního programování - nejdřív napsat testy pro malou funkcionalitu, implementovat, otestovat a další funkcionalita...
Přišlo mi to chvílema až moc jednoduché, což možná bylo způsobeno tím, že je to myšleno pro druháky.
Profesor Schroeder je asi nejlepší profesor, kterého jsem v USA měl, ale obávám se, že z MSOE odchází.
Knihu Unit Testing in Java (Johannes Link) jsem nepoužil ani jednou.

MA262 - Probability and Statistics

Peter Kuhfittig

Z tohoto předmětu jsem si toho moc neodnesl. Nebylo třeba tomu rozumět, pouze vědět, jak se který typ příkladu řeší. Témata - pravděpodobnostní rozdělení, Hypothesis Testing, Decision Making.
Pan Kuhfittig je trošku blázen, tedy takový pravý matematik. Semtam je to fakt zábava ho pozorovat.
Bez knihy Engineering Statistics (Montgomery, Runger, Hubele) se obejít nelze.


Zimní quarter:

CS496 - Networking Protocols

Henry Welch

Přednášky - TCP/IP protokoly. Routování, DNS, TCP, IP, HTTP, XML-RPC apod.
Laborky - naprogramovat v libovolném jazyce jednoduchý HTTP server a klient, XML-RPC server a klient. Analyzovat pakety na síti, navrhnout protokol.
Měl jsem trochu problémy pochopit, co pan Welch očekává od našich laborek. Písemky byly spíše jednoduché. Je vcelku striktní, diskutovat se s ním moc nedá... já ho moc v oblibě nemám.

HU100 - Contemporary Issues in the Humanities

Samuel Scheibler

No vybral jsem si to kvůli angličtině, abych taky slyšel něco jiného než počítačovou terminologii. V tomto ohledu v pořádku. Očekával jsem, že také budu muset něco psát, ale moc jsme toho nevytvořili. Témata sice vcelku zajímavá, ale asi jsem na to už trochu starší (přecijen je to pro prváky, tedy lidi tak o 6 let mladší :). Mluvilo se o svobodě, pokroku, náboženství apod. Řekl bych, že se pan Scheibler snažil šokovat, aby na studenty více zapůsobil, ale u mě s tím tedy úspěch neměl.
Pan Scheibler je, řekl bych, genius. Má ohromné znalosti a mluví asi 11 jazyky. Je to křesťan s velkým zájmem o člověka.
Jinou známku než A snad ani nešlo dostat.

CS421 - Advanced Computer Graphics

Jay Urbain

Best předmět ever :). Tento předmět byl orientován hlavně na OpenGL, takže se přednášely grafické techniky a jejich použití v OpenGL. Např. světla, textury, animace, ray-tracing, fraktály apod.
Přednášky nepatřily k nejzáživnějším, ale zato laborky jsem si fakt vychutnával. Na vývojové prostředí žádné nároky nebyly kladeny - já jel pod Windows a Visual Studio C++. Na začátku bylo pár předepsaných laborek (základy, vykreslit objekt, otáčet objekt, nasvítit objekt, jednoduchá animace). Očekávala se a hodnotila se i tvořivost, takže člověk měl trochu volnost. Na konci každý (často v týmu) vytvořil nějaký větší projekt. Já jsem si trošku naložil a naprogil kulečník. Nebylo moc času, takže jsem to nemoh úplně poladit, ale hratelné to je. Nutno podotknout, že jsem tomu v posledním týdnu dal 40 hodin!
Profesor Urbain je v pohodě a dá se s ním domluvit. Kniha OpenGL je hodně praktická, ale dá se to nejspíš najít i na netu.

SE380 - Software Architecture

Jay Urbain

Tento předmět jsem moc nepobral. Hodně odtažené od reality, veliká abstrakce. Aplikovatelnost na semestrální projekt téměř nulová. Software Architecture je ještě něco abstraktnějšího než high level design. Má to smysl u hodně velkých projektů v profesionálním prostředí. Projekt dělala celá třída dohromady, takže hroznej chaos, lidi nedělali nic, nakonec jsem to já prodiskutoval s Urbainem a dal věci víc do pohybu. Přednášky, jak už jsem se zmínil, pan Urbain moc neumí, ale bylo vidět, že ho to zajímá. Aspoň vyprávěl zábavné příběhy z jeho kariéry. Kniha Software Architectures se docela hodila.

SE3091 - Software Development Laboratory I

Depti Suri, Henry Welch

SDL se normálně studuje od zimy ve třetím ročníku do podzimu ve čtvrtém ročníku. Dr. Deepti Suri mi dovolila si tento předmět zapsat, i když bylo jasné, že ho nebudu moct dokončit. Studenti se zapíší do různých týmů asi o 5 lidech. Pracuje se na projektech pro externí zadavatele (např. Rockwell). Projekty se táhnou mnoho let, a tak to má být taková real-life experience. No pro mne asi největší zklamání na MSOE. Musím uznat, že chyba nebyla jen v předmětu samotném, ale bylo to také způsobeno tím, že jsem byl ve špatném týmu a minulý tým a profesoři nám připravili nudný a neefektivní plán. Za quarter jsme nevytvořili skoro nic. Bylo to hodně o procesech (teď nemyslím počítačový proces, ale proces vývoje softwaru), museli jsme o tom napsat i práci, což není nic jiného než halda žvástů. Přínosnost předmětu nebyla veliká, ale bohužel podobnost realitě ve větších softwarových firmách tam asi byla.


Jarní quarter:

CS391 - Embedded Computer System Design

Steven Barnicki

Většina lidí nazývá tento předmět Car-In-A-Box, jelikož se tam využívá handyboard s kolečkama. Údajně velmi náročný předmět. Pan Barnicki se ale rozhodl nám to ulehčit. Bohužel zašel moc daleko a předmět začal ztrácet smysl. Nechtěl po nás skoro nic, take-home midterm a final taky moc nenaučily, takže moc přínosné to nebylo. Ale postavil jsem si vlastní handy-board (pro Čechy zdarma, jelikož se to kupuje stejně jako učebnice), naučil se ho trochu ovládat v assembleru - využití fotosenzorů a line-trackeru.

SE3092 - Software Development Laboratory II

Mark Hornick, Henry Welch

V tomto quarteru si to u mě SDL hodně vylepšilo a stalo se mým oblíbeným předmětem. Důvod je jednoduchý - bylo, co dělat a tvořit. Věnoval jsem tomu hodně času, často kolem 10 hodin týdně, ale bylo to mé rozhodnutí a také jsem byl team-leader. Buzerace kolem procesu už moc neprobíhala, klasicky jsme vždy navrhli nějakou část projektu, naprogramovali ji v C#, udělali code review a otestovali. Koordinace pětičlenného týmu je dobrá zkušenost, stejně tak používání CVS.

SE4920 - Network Security

Eric Durant

Pouze přednášky. Bezpečnost na internetu - private keys, certifikáty, hashe, Kerberos atd. Semestrální práce spočívá v prezentaci na nějaké bezpečnostní téma. Na každou hodinu jsme museli přečíst kapitolu z jedné knihy, pan Durant poté na začátku hodiny někoho náhodně vybral a on ji musel shrnout pro ostatní. Pan Durant je skvělý účitel, co má zájem a chce naučit.

MA232 - Calculus IV

Nancy Olmsted

Matika - vícenásobné integrály, kuželosečky a řady. Písemky každý týden, extra body za domácí úkoly. Na můj vkus dost jednoduché. Paní Olmsted nepatří zrovna k těm, kteří tomu rozumí, ale je milá.

EN241 - Speech

Denise DuVernay

Zapsal jsem si to kvůli angličtině a svůj úkol to splnilo. Za quarter jsem měl asi 4 řeči na různá témata. Plus jsem si poslechnul, jak mluví studenti, což ale také byla i temnější stránka předmětu, jelikož když třikrát týdně posloucháte řeč někoho jiného, přestane vás to rychle bavit. Závěrečná práce byla Speech banquet - jeden večer se uspořádá sešlost, každý student přivede další osobu, je to formálnější a každý student má řeč před očima všech přítomných. Slečna DuVernay je, jak bych to řek, "cáklá", chová se trochu jako puberťačka, ale aspoň je docela sranda.

<< Zpět na hlavní stranu


Webmaster: Mareen | Poslední aktualizace: 15.09.2007 | Mareen.cz | Trail-Crew.com